"Vind je niche," zeggen ze.
"Blijf bij je niche," zeggen ze.
Maar wat is een niche?
Wat als je er geen hebt?
Hoe vind je de jouwe?
En moet je daar dan bij blijven?

#goedevraag

Ik hoor dit regelmatig van verschillende business coaches: "Kies een niche en blijf erbij." Maar wat is is eigenlijk een niche? En hoe vind je die? In deze blog leg ik uit wat een niche is, hoe je de jouwe vindt én wat mijn mening is v.w.b. de uitspraak: "Blijf bij je niche."


Wat is een niche?

Een niche is een (klein) gedefinieerd stuk expertise waarin een bepaalde specialisatie kan floreren. Uitgelegd in de fotografie is dat het deel van fotografie waarin je moeiteloos goed bent.


Voor mij is dat Dierenfotografie, of meer specifiek Paarden- en Hondenfotografie. Ik hoor vele fotografen zeggen: "Oh ik doe geen paarden of honden hoor. Veel te moeilijk! Ze zitten nooit stil en kunnen geen aanwijzingen volgen!" En dat is het nou juist; ik vind dat heerlijk! Ik kies een paard of hond over mensen any day of the week! Ik hoef ze niet perse 'geposeerd'. Ik observeer en klik en daar komen altijd mooie foto's uit. Bovendien heb dit vakgebied niet bewust gekozen, het koos mij min of meer


Waarom moet ik een niche hebben?

Er is een reden waarom je naar een dokter gaat als je ziek bent, een loodgieter belt als je leidingen barsten of een aannemer inschakelt als je een huis wilt bouwen. Ze besteden jaren aan studie en werk in hun vakgebied, en de constante kwaliteit van hun werk is daar het bewijs van. Hetzelfde geldt voor fotografie. Je zou niet naar een landschapsfotograaf gaan om je bruidsfotografie te laten doen, of naar een sportfotograaf om je nieuwe product te laten fotograferen.


Er zijn natuurlijk wel veel 'all round' fotografen. Fotografen die van alles wat doen, zolang het maar betaald. De vraag is echter of je dan de artistieke groei doormaakt die je graag zou willen? Of ervaar je wel de voldoening die je zou willen ervaren? Een goede manier om sleur en afname in productiviteit te voorkomen, is door je onder te dompelen in een fotografische niche.

Kijk maar eens naar bekende fotografen: William Rutte staat bekend om zijn portretten. Maar zou hij goede Newborn foto's maken? Vast wel, technisch gezien dan, want hij weet zijn camera te bedienen. Maar weten hoe je camera werkt en welke instellingen te gebruiken in verschillende situaties, maakt niet dat de foto's ook daadwerkelijk spreken. Dat ze van het beeld spatten. Dat krijg je namelijk alleen als je je hele ziel en zaligheid erin gooit. Passie en volledige overgave!

Dus nu je weet wat een niche is, hoe vind je de jouwe?


Goede vraag! En niet gemakkelijk te beantwoorden. Een niche komt neer op persoonlijke voorkeur en dat is natuurlijk heel - eh - persoonlijk. (Duh!) Maar er zijn een paar dingen die je jezelf kunt afvragen om je niche te vinden:


  • Wat vind je leuk om te doen? Waar geniet je het meest van? Werk je bijvoorbeeld graag met mensen, dan zijn stillevens waarschijnlijk niet jouw 'cup of tea'. Of ben je graag in de natuur, dan is studiofotografie geen aanrader denk ik.


  • De tweede vraag die je jezelf kunt stellen is: waar ben je goed in? Sommige dingen komen als vanzelf. Bij mij is dat met paarden en honden zo. Mensen op de foto zetten, daar moet ik veel denkwerk en energie in stoppen. Dat betekent niet dat ik het niet kan, maar het vraagt meer van me, terwijl ik met paarden en honden niet eens hoef na te denken. Dat gaat vanzelf, als een soort tweede natuur.


Naast deze vragen die meer gevoelsmatig zijn, kun je jezelf ook nog de volgende pragmatische vragen stellen:


Disclaimer: ik zou zelf nooit op basis van deze vragen een keuze maken, maar niet iedereen denkt en handelt zoals ik. Daarom benoem ik ze toch maar even.


  • Heb je nieuwe apparatuur nodig? Bekijk welke lenzen je momenteel gebruikt en of ze ook nuttig zijn in een bepaalde niche. Zo werd ik laatst gevraagd voor een bruiloft en mijn 70-200 mm lens is niet handig voor het fotograferen binnen. En dus heb ik daar een speciale lens voor gehuurd, want de aanschaf van de 24-70mm lens, is toch wel weer een investering. Toch is het wel eentje die ik zeker zou maken, mocht ik vaker bruiloften doen.


  • Hoeveel verdien ik in deze niche? Je hart mag dan wel bij stockfotografie liggen, maar je portemonnee misschien niet. Persoonlijk kies ik liever met mijn hart dan met mijn portemonnee en ik zou niemand aanraden om een niche te kiezen puur op basis van 'wat schuift het', maar het kan goed zijn om eens over na te denken.


  • Hoe groot is de concurrentie? Mijn inziens zou dit nooit leidend mogen zijn voor wat je kiest hoor, maar soms kan de concurrentie een ware uitdaging zijn. Wil je toch verder in die niche waar de concurrentie groot is, dan is het goed om je bewust te zijn van het feit dat je jezelf echt zult moeten onderscheiden als je wilt opvallen.

Maar moet ik me echt alleen maar richten op één niche?


Heel eerlijk? Ik vind van niet! Ik vind oprecht dat je meer dan één niche kunt kiezen. Echter, er is een goede reden waarom er zo vaak wordt gezegd dat je je moet specialiseren in een bepaalde niche. Wanneer je doet waar je écht goed in bent, dan kun je namelijk betere kwaliteit, creativiteit en variatie bieden. Bovendien als je doet waar je volle passie voor hebt, dan gaat alles je makkelijker af en hou je het langer vol. Als je het louter doet voor de portemonnee, dan stomp je af.


Eigenlijk net zoals ik afstompte in mijn baan in loondienst. Ik vond het gewoon écht niet meer leuk en deed het al jaren puur omdat het een goed en stabiel salaris opleverde. Zou ik nu fotografie opdrachten gaan doen louter om geld in het laadje te brengen, dan had ik net zo goed mijn baan in loondienst kunnen houden. Daarom kies ik mijn opdrachten puur met mijn hart: gaat mijn hartje sneller kloppen van deze opdracht? Dan is het een ja. En voel ik geen spark, dan is het een nee, ongeacht hoeveel geld ik ervoor krijg.


Mijn niche


Inmiddels weten vele mensen dat ik me specialiseer in Paarden- en Hondenfotografie. Ik word altijd enthousiast als ik met paarden, veulens, honden of puppy's mag werken. Verdorie, ik zou het zelfs gratis doen, zo leuk vind ik het! (Bij wijze van he mensen! )

Vooral als ik dan ook de volledige regie en creatieve vrijheid krijg en er actie in het spel is. Ik ben op mijn gelukkigst als ik plat op mijn buik in de drek lig en er een paard in volle galop recht op me af komt en de drek me om de oren spat als die rakelings langs me heen galoppeert. Echt, gelukkiger kun je mij niet maken!


mij niet bellen!


Familie shoots daarentegen - die zijn zó niet mijn ding! Je weet wel: "Oma wordt 80 en we willen met de hele familie op de foto, zodat ze die aan de muur kan hangen. En daar is absoluut niets mis mee, maar het is gewoon niet voor mij. Ik heb het geprobeerd, echt waar! In het begin omdat ik wilde leren en eigenlijk alles probeerde, later deed ik het omdat ik het inkomen wel kon gebruiken. Om vervolgens halverwege zo'n shoot te denken: "Wat doe ik hier eigenlijk?" En dat was terug te zien in mijn foto's. Tenminste, dat vond ik. Van mijn klanten heb ik echter nooit klachten gekregen, maar ik miste zelf de passie.


Passie voor bijzondere kids


Een big 'no-no' dus voor de familie shoots. Vandaar dat ik mij voornamelijk ben gaan richten op paarden, honden en fantasy. Toch vind ik het ook leuk om af en toe eens een uitstapje te maken naar andere fotografie-branches. Zo fotografeer ik regelmatig voor het G-Voetbalteam van Blauw Wit en Cambuur Verbindt. Ik hou totáál niet van voetbal, maar heb wel affiniteit met kinderen met een bijzonderheid. Mijn eigen zoon voetbalde in de 'Bijzondere Eredivisie' van Cambuur en ik vind het echt geweldig om dan foto's te maken. Niet alleen van hem, maar van iedereen. Ik zie die kids genieten met volle teugen en dan geniet ik via mijn lens mee.

En al geruime tijd wilde ik daar meer mee doen, maar het bleef vooral in mijn hoofd zitten. Mede ook omdat ik mijn niche had gekozen; paarden en honden. Hoe plaats ik dit dan op mijn website? Dat past er niet tussen, toch?


Passie voor ondernemers zoals ik


En ook wordt ik steeds vaker gevraagd voor Branding foto's. Branding draait volledig om het neerzetten van jouw merk. Jouw 'brand' dus. Een soort bedrijfsfotografie, maar dan net even anders. Een tak van fotografie waar ik me niet zo in verdiept had, tot ik laatst gevraagd werd door de eigenaresse van een Huidinstituut waar ik zelf altijd mijn gezichtscrème koop. Zij is zo'n enorme fan van mijn werk en wilde graag de 'Pixel Rebel Touch' in haar bedrijfsfoto's. Wat blijkt? Ik vond het oprecht super leuk! En toen mijn eigen kapper de foto's zag die ik voor het Huidinstituut gemaakt had, wilde hij ook graag met mij shooten. Tijdens mijn knip en kleur beurt bedachten we zoveel leuke dingen, dat bij mij spontaan het idee omhoog borrelde om een pakket te maken voor ondernemers. Branding foto's voor ondernemers die zich willen onderscheiden van de massa. Toch twijfelde ik of ik dit wel moest doen, want wederom dat past dit niet in mijn niche. Toch?

Bullshit!


Doordat ik dit credo zo vaak gehoord had, ging ik er ook nog in geloven. Ideeën waar ik van binnen helemaal van ging gloeien, bleven domweg in mijn hoofd tollen waardoor er dus helemaal niets gebeurde. Al die inspiratie, weggestopt en gevangen tussen mijn oren.


Totdat ik me bedacht dat ik gewoon baas ben over mijn eigen bedrijf! Ik mag toch zeker zelf weten welke niche ik kies. En of ik er één kies of tien. En ik mag me ook weer bedenken als het toch niet blijkt te werken. My business, my rules!

"Maar werkt het dan, meerdere niches?" hoor ik je vragen. Ik heb werkelijk geen idee! Dat zal nog moeten blijken. Maar ik weet één ding honderd procent zeker: zolang het in mijn hoofd blijft zitten omdat ooit iemand gezegd heeft dat ik maar één niche mag kiezen, dan ontstaat er sowieso nooit iets nieuws. En dat zou toch eeuwig zonde zijn!


Meer weten over deze twee nieuwe ideeën? Je vindt de links hieronder. ⬇️